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大学院工学研究科修士課程

本学の入学者受入方針(アドミッションポリシー)

【求める学生像】
 長岡技術科学大学は、活力(Vitality)、独創力(Originality)及び世のための奉仕(Services)を重んじるVOSの精神をモットーとし、本学修士課程では、情報技術を活用し、安全に関する考え方を身につけ、技術をグローバルに展開のできる高度な実践的・創造的能力を備えた指導的技術者・研究者の養成を目指しています。この目的を達成するために、本学は、大学院のすべての入学者に対し、学士レベルの学修を継いで指導的技術者・研究者へと至る教育を行っています。
 そこで、本学は入学を希望する学生に対し、次のような能力と資質を求めます。

  • 技術や科学に強い関心をもち、それにかかわる学習に必要な基礎学力をもつ人
  • 知識をもとに思考を深め、それにより判断したことを適切に表現できる人
  • 安全に関する考え方を取得し、データサイエンス、IoT等の情報技術、及び分野融合技術を研究に活用する意欲のある人
  • 新しい分野の開拓や理論の創出、ものづくりに意欲をもち、技術や科学を通じて社会に貢献したい人
  • 自ら積極的に学習や研究に取り組み、問題解決のために多様な人々と協力できる人
  • 優れた個性を発揮し、人間性が豊かで、責任感のある誠実な人

【入学者選抜の基本方針】
 志願者を広く募集し、複数の受験機会を提供するため、学内進学者選抜(推薦・学力)及び一般入試のほか、高等専門学校専攻科修了見込者推薦入試、社会人入試及び外国人留学生入試等の特別選抜を実施します。
 これらの選抜では、本学の基本理念、教育目標を理解し、求める学生像に見合う学生を選抜するため、口頭試問を含む面接と書類審査を組み合わせ、志願者の能力や資質を多面的かつ総合的に評価します。

分野の入学者受入方針(アドミッション・ポリシー)

 ものづくり産業をリードする先端的機械応用分野

1.求める学生像

 機械工学分野では、環境・エネルギー問題、少子高齢化などの社会的課題の解決、技術移転や起業支援など産業創成・活性化に貢献し、持続可能な社会の実現に向けて新しい価値を創造するため、(1)メカトロニクスコース、(2)スマートファクトリーコース、(3)環境・エネルギーコースの各コースに関する専門基礎知識を軸とし、データサイエンスや情報科学、ナノテクノロジー、バイオテクノロジーなどの複合的・発展的研究を通じて、それらを応用して先進的なものづくりやこれまでにない技術を創出し、新しい領域を切り拓く実践的能力を備えた、国際的に活躍できる指導的技術者・研究者、社会の持続的発展に貢献できる人材の育成を目指します。
 そのため、工学専攻のアドミッションポリシーとあわせて、次のような学生を広く求めます。

  • 上記のそれぞれの領域で、高度な技術開発能力及び安全に関する考え方を備え国際的に活躍できる指導的技術者を志す人
  • 旺盛な好奇心を持ち、能動的・自主的に、困難な課題研究・解決に取り組む意欲がある人
  • 広く社会の要請に応えるため、機械工学以外の様々な専門領域にも関心を持ち、自然科学の体系を系統的に理解し、それを応用して新しい技術を創造する意欲がある人
  • 英語や国語、専門知識などを駆使する国際的コミュニケーション能力を獲得して、様々なものの考え方や文化を理解し強調してグローバルな領域で活躍することを目指す人

2.入学までに履修が望まれる教科・科目

 各大学、高等専門学校専攻科等が定める教育課程に従い、すべての教科、科目について、修士課程で研究を進めるために必要な基礎学力と応用力を習得していることが望まれます。
 機械工学分野では、特に、機械工学の基礎から応用までの幅広い知識が必要となります。各コースでは、それぞれ、以下のような技術・知識が必要となりますので、入学前に関連する文献等を調査してください。

  • メカトロニクスコースにおいては、航空宇宙システム、電気自動車、ロボット制御など機械と電気電子と情報技術を融合した高度なシステムに関する技術・知識
  • スマートファクトリーコースにおいては、3Dプリンターによるリバースエンジニアリング、自動生産、精密工学、IoT、ナノテクなどの次世代ものづくりに関する技術・知識
  • 環境・エネルギーコースにおいては、水素エネルギーの利用、循環型社会の創成、エネルギー変換などのカーボンニュートラルに関する技術・知識

 自然との協調、多様な社会との和に根ざした電気電子情報工学の分野

1.求める学生像

 電気電子情報工学分野では、(1)電気エネルギー・制御工学コース、(2)電子デバイス・光波制御工学コース、(3)情報通信制御工学コースを設置し、それぞれ、(1)エネルギーに関する発生・輸送・制御システム・新材料などの新技術、(2)高度情報化・効率的エネルギー・安全安心を指向した社会を支える電子・光等の複合機能を持つ先端デバイス技術、(3)マルチメディア通信やユビキタスネットワークに適した高度情報通信・伝送技術・制御技術、及びヒューマン・コミュニケーションに関する情報処理・計測制御技術を系統的に学ぶとともに、データサイエンス、IoT等の情報技術を活用し、社会に広く貢献できる実践的・創造的能力を備えた、国際的に活躍できる指導的技術者・研究者、社会の持続的発展に貢献できる人材の育成を目指します。
 そのため、工学専攻のアドミッションポリシーとあわせて、次のような学生を広く求めます。

  • 電気・電子・情報工学に関係する研究及び安全に関する考え方に強い関心を持ち、その発展に寄与する意欲のある人
  • 数理データサイエンスの素養を高度に磨き、研究で活用する意欲のある人
  • 旺盛な好奇心を持ち、積極的に学修及び研究に取り組む意欲のある人
  • 日本語及び英語を用いて、自らの考えを文書や口頭で理論的に表現できる能力を高め、当該分野で活かす意欲のある人

2.入学までに履修が望まれる教科・科目

 各大学、高等専門学校専攻科等が定める教育課程に従い、修士課程で研究を進めるために必要な基礎を修得していることが望まれます。特に志望するコースに応じて、電気工学、電子工学、情報工学の知識と実験に関する基礎技術が必要となりますので、これらに関連する科目を履修しておくことが望まれます。

 超スマート社会をリードする情報・経営学

1.求める学生像

 情報・経営システム工学分野では、超スマート社会構築と持続可能な発展を実現するために、システム開発、データ分析、革新的技術・ビジネスモデルの創出、プロジェクト管理、経営戦略の策定と推進に欠かせない高度な専門性と創造的・実践的能力を備えた、国際的に指導力を発揮できる高度IT人材・研究者・経営者、社会の持続的発展に貢献できる人材の育成を目指します。
 そのため、工学専攻のアドミッションポリシーとあわせて、次のような学生を広く求めます。

  • 文理融合の視点を備えつつ、人と社会の発展に情報技術、経営学及び安全に関する考え方の側面から寄与する意欲のある人
  • 自然科学を体系的に理解し、それを応用して新しい技術を創造する意欲のある人
  • 社会科学に関する基礎を理解し、それらを応用する意欲のある人
  • 旺盛な好奇心を持ち、能動的、自発的に課題研究・解決に取り組む意欲のある人
  • 技術を科学的に捉えるための数学、物理、化学の基礎を理解し応用する意欲のある人
  • 英語や国語の学習に積極的に取り組み、高度な表現力を身に付ける意欲のある人
  • 専門知識などを駆使した国際的コミュニケーション能力を高める意欲がある人

2.入学までに履修が望まれる教科・科目

 各大学、高等専門学校専攻科等が定める教育課程に従い、すべての教科、科目について、修士課程で研究を進めるために必要な基礎学力と応用力が必要です。
 情報・経営システム工学分野では、特に、情報科学、経営学、統計工学の基礎的知識と技術が必要となりますので、入学前に関連する文献等を調査してください。

 自然と対話し、創る喜びを。未来材料と生命の理解を通じて地球と共生する。

1.求める学生像

 物質生物工学分野では、物質科学・バイオテクノロジーに係わる知識の徹底的習得、研究プロジェクトへの参画による創造的研究の遂行、研究成果を国際的に強い印象で伝えるプレゼンテーション能力の養成等の項目に重点を置いた創造的教育により、情報技術を活用し、未来の産業創造と社会変革の主役となる最先端材料の開発、環境・医療・介護・農業等の問題の解決に自ら挑戦できる実践的能力を備えた、国際的に活躍できる指導的技術者・研究者、社会の持続的発展に貢献できる人材の育成を目指します。
 そのため、工学専攻のアドミッションポリシーとあわせて、次のような学生を広く求めます。

  • 物質科学、バイオテクノロジーにおける各専門分野で、高度な技術開発能力、実践能力及び安全に関する考え方を備えた、世界を舞台に活躍できる指導的技術者を志す人
  • 旺盛な好奇心を持ち、人類が末永く幸せに暮らせるための未来材料の開発や環境・医療・介護・農業等の問題の解決に取り組む意欲がある人
  • 自然科学を体系的に理解した上で、情報技術を研究開発や生産プロセスの改革に活かす意欲がある人
  • 英語、国語および専門知識を駆使した国際的コミュニケーション能力の獲得に意欲がある人

2.入学までに履修が望まれる教科・科目

 各大学、高等専門学校専攻科等が定める教育課程に従い、すべての教科、科目について、修士課程で研究を進めるために必要な基礎学力と応用力が必要です。
 物質生物工学分野では、特に、物理化学、無機化学、有機化学、生命科学、生化学の知識と実験に関する基礎技術が必要となりますので、これらに関連する科目を修得しておくことが望まれます。

 サステナブルな社会をめざす、創造的社会基盤工学応用分野

1.求める学生像

 環境社会基盤工学分野では、人類の健全な社会・文化・経済活動を支える種々の社会基盤施設を、情報技術を活用し環境との調和を図りつつ、適切に計画・設計・建設・維持するための専門知識、及び、総合的かつグローバルな視点からサステナブルな社会へ貢献し、巨大災害へも対応できる実践的・創造的能力を備えた、国際的に活躍できる指導的技術者・研究者、社会の持続的発展に貢献できる人材の育成を目指します。
 そのため、工学専攻のアドミッションポリシーとあわせて、次のような学生を広く求めます。

  • 総合力:自然環境、人類の文化的・経済的活動と社会基盤技術との関連を常に意識して、物事を多面的に考えるとともに、人々の幸福と福祉について総合的に考える素養をもつ人
  • 責任力:社会基盤技術が社会や自然環境に及ぼす影響を理解し、社会基盤に関わる技術者、研究者は自らの技能と学識を行使して社会に奉仕する責任があることを自覚している人
  • 専門力:社会基盤に関わる専門分野の知識、及びICT、AI等の情報技術に関する知識と安全に関する考え方を修得し、問題の解決に応用する意欲をもつ人
  • 解決力:直面した問題を正しく認識して制約条件を考慮し、社会基盤に関わる専門的な知識・技術を結集して課題を探求し、具体的な方針を組み立て、工学的、人文学的に多面的に考察するとともに、必要に応じて他者と協力して解決する意欲をもつ人
  • 説明力:理論的な記述力、口頭発表能力、コミュニケーション能力、及び、国際的に通用する技術者としての語学力を身につける意欲をもつ人
  • 学習力:実社会において最新の高度な専門技術、学識を修得するために、自ら積極的に継続して学習や研究に取り組む意欲をもつ人
  • 行動力:与えられた制約条件の下で計画的に作業を進めて結果を取りまとめるとともに、その成果を積極的に公表したり実際問題に応用したりする能力を身につける意欲をもつ人

2.入学までに履修が望まれる教科・科目

 各大学、高等専門学校専攻科等が定める教育課程に従い、すべての教科、科目について修士課程で勉強を進めるために必要な基礎を修得していることが望まれます。特に、環境社会基盤工学における授業内容を理解するために必要な教科である人文社会、自然科学、語学、及び、環境社会基盤工学関連の科目に関して学んだ科目の内容を理解していることが望まれます。

 ミクロからマクロまで、科学から工学まで、量子理工学と原子力工学を統合した学際的分野

1.求める学生像

 量子・原子力統合工学分野では、原子力の知識及び原子力安全の知識を習得し、もしくは、次世代核エネルギーと加速器・放射線に関する知識を有した上で、国際通用性を持つ高度な技術能力を身につけ、社会・地域の発展と問題解決に意欲を持って、社会に貢献できるような実践的・創造的能力を備えた、国際的に活躍できる指導的技術者・研究者、社会の持続的発展に貢献できる人材の育成を目指します。
 そのため、工学専攻のアドミッションポリシーとあわせて、次のような学生を広く求めます。

  • 量子理工学(粒子加速器、放射線応用、核融合、先進材料など)と原子力工学(原子力発電、燃料サイクル、基盤材料、原子炉利用など)に関係する研究に強い関心を持ち、その発展に寄与する意欲がある人
  • 研究活動に必要となる物理、電気、機械、化学、材料、土木・建築、情報、又は生物工学分野に関する専門科目を修得している人
  • 旺盛な好奇心を持ち積極的に学習及び研究に取り組む意欲のある人
  • グローバルな技術者・研究者として日本語及び外国語を用いて、自らの考えを文書や口頭で論理的に表現でき、社会とのコミュニケーションに意欲のある人

2.入学までに履修が望まれる教科・科目

 量子・原子力統合工学分野は、学際的な分野であり、本学では修士課程から教育及び、研究を始めることとなっています。そこでは、各大学の学部や高等専門学校専攻科等で学んできたことを基礎として、応用することが求められます。
 そのため、各大学、高等専門学校専攻科等が定める教育課程に従い、修士課程での学習や研究を進めるために必要な基礎を履修していることが望まれます。
 量子・原子力統合工学分野における授業内容を理解するために必要な教科である人文社会、自然科学、語学、及び、工学関連の科目に関して学んだ科目の内容を理解していること、特に、研究活動に必要となる物理、電気、機械、化学、材料、土木・建築、情報、又は生物工学分野に関する専門科目を修得していることが望まれます。

 安心安全な社会の持続的発展に貢献するシステム安全工学分野

1.求める学生像

 システム安全工学分野では、システム安全の最先端の知識と高い倫理観を持ち、安全の諸課題や新しい技術に対応できる学識、論理的思考力及び創造力を備えた研究能力、並びに安全の諸課題を解決できる実務能力を有する人材の育成を目指します。
 そのため、工学専攻のアドミッションポリシーとあわせて、次のような学生を広く求めます。

  • システム安全の考え方に基づいて技術革新を起こす熱意のある人
  • システム安全の理解と実践を通じてグローバルな安全安心社会に貢献する熱意のある人
  • 安全管理、安全認証、安全規格の開発、安全設計などの各分野において、高度かつ実践的な安全技術とマネジメントスキルを統合し、情報技術も活用して、安全に関する諸課題を先導して解決することを目指す人
  • 本分野で学ぶのにふさわしい学修経験又は実務経験を有する人

2.入学までに履修が望まれる教科・科目

 学生は入学までに、安全・経営に関する課題の整理と理解、安全・経営に関する社会情勢の基礎的理解が必要となります。入学前に関連する文献等を調査してください。また、入学までに以下の能力を有することが望まれます。

  • 入学後の学習計画に応じた英語能力(海外でのインターンシップへの参加の機会もあります)
  • 対面授業とインターネットを通じた学習指導(オンライン会議システム、ファイル共有システム、電子メール等の利用)に対応できる基礎的なコンピュータリテラシ
  • 本学修士課程で学修・研究を進めるために必要な基礎学力と応用力

Admission Policy for the Master's Program

Nagaoka University of Technology aims to nurture the development of leading engineers and researchers with the practical and creative abilities to bring about global technological development using information technology and learn concepts regarding safety and technology in our master's program in accordance with the “VOS” spirit (referring to Vitality, Originality, and Services to society). To attain this goal, the education provided at our university to all graduate students is designed to seamlessly continue from the bachelor degree level in order to train leading engineers and researchers.

We invite students with the following characteristics to apply:

  • Students who have a strong interest in science and technology, and have the necessary fundamental academic ability
  • Students who can broaden their thinking based on knowledge, and are able to appropriately express their conclusions
  • Students who are eager to utilize information technology, including data science and the Internet of Things (IoT), as well as interdisciplinary technology, in research and learn ways of thinking regarding safety
  • Students who desire to pioneer new fields and create new theories, have an interest in manufacturing and craftsmanship, and wish to make social contributions through science and technology
  • Students who are able to proactively engage in study and research, and are able to collaborate with a wide variety of people to solve problems
  • Students who possess rich individuality, abundant human qualities, and a strong sense of responsibility and sincerity

[Basic policy of Admission]
We widely recruit applicants. In order to provide applicants with multiple examination opportunities, we will conduct in-campus selection (recommendation, academic ability), general selection, selection for students recommended by KOSEN (National Institute of technology) who will have completed advanced courses, selection for currently employed applicants and selection for international students, etc.
We combine oral examinations, interviews and documentary examinations in order to understand the basic philosophy of the university and the educational goals, and to select students meeting the required student profile, and evaluate the applicants' abilities and qualities in a multifaceted and comprehensive manner.

Mechanical Engineering

This field applies advanced machinery in order to lead manufacturing industries

1. Prospective Students

In the field of mechanical engineering, we aim to foster human resources who, in order to create new value toward the realization of a sustainable society and contribute to the creation and revitalization of industry through the resolution of social issues such as environmental and energy problems, the declining birth rate and the aging society, as well as through technology transfer and entrepreneurship support; can contribute to the sustainable development of society as leading engineers and researchers active internationally, possessing the practical capacity to develop new fields, and creating cutting-edge manufacturing and unprecedented technology through the application of data science, information science, nanotechnology, biotechnology, and other complex and advanced research, based in the specialized fundamental knowledge of each course ((1) Mechatronics, (2) Smart Factories,and (3) Environment and Energy).

Our department widely invites the following students in accordance with admissions policy of the Master's Program in Engineering:

  • Students seeking to become leading engineers who possess high-level skills in technology development and safety mindsets in the areas above to play active roles in globalized communities
  • Students who desire to study or solve difficult issues actively and independently with immense curiosity
  • Students who have extensive interest in various specialized areas beyond mechanical engineering, and who wish to create new technologies that meet a variety of society’s needs by means of applying systematical understanding of the scheme of the natural sciences
  • Students who desire to gain international communication skills of utilizing English, Japanese, and expertise, aiming to carry out harmonious activities in globalized areas under mutual understanding of various ideas and cultures

2. Courses and modules required prior to admission

In accordance with the curricula established by undergraduate courses of universities and postgraduate courses of College of Technology (KOSEN), students are supposed to have acquired basic academic competence and practical skills in all relevant subjects required to undertake courses on the master’s level.
In the mechanical engineering field, it is particularly essential that students possess a wide range of knowledge from basics to practice. The following skills and knowledge are required in the respective courses; students are advised to survey relevant literature prior to admission.

  • In the Mechatronics course, skills and knowledge related to advanced systems that integrate mechanical, electrical and electronic, and information technology, including aerospace systems, electric vehicles, and robotic control
  • In the Smart Factories course, skills and knowledge related to next-generation manufacturing, including reverse engineering with 3D printing, automated production, precision engineering, IoT, and nanotechnology
  • In the Environment and Energy course, skills and knowledge related to carbon neutrality, including the use of hydrogen energy, the creation of a recycling-oriented society, and energy transformation

Electrical, Electronics, and Information Engineering

The very latest in electrical, electronics, and information engineering that paves the way for a prosperous, safe and secure society

1. Student profile

This major includes three courses: (1) Electrical Energy and Control Engineering, (2) Electronic Devices and Lightwave Control Engineering, and (3) Information, Telecommunication and Control.
We have prepared modules for each of these courses that enable students to systematically study the following: new technologies such as systems that generate, transport, and control energy and new materials; advanced devices with combined electro/optical functions for sophisticated information, efficient energy, safe and reliable society; and advanced information and telecommunication technologies used in multimedia communications and ubiquitous networks, as well as information processing and measurement/control technologies related to human communication. Each course will provide teaching and research guidance that corresponds with more advanced interdisciplinary fields. We will nurture engineers and researchers who will be able to use information technology such as data science and IoT to play an active role on a global level and utilize the practical and creative abilities which will enable them to contribute to the sustainable development of society.

Our department widely invites the following students in accordance with admissions policy of the Master's Program in Engineering:

  • Students with keen interest in research and safety mindsets in the electrical, electronics, and information engineering fields who have a desire to contribute to the development of these fields
  • Students who are highly motivated to master the elements of mathematical data science at a high level and make use of them in research
  • Students with immense curiosity who desire to actively engage in study and research
  • Students with a desire to improve their ability to use Japanese and English to express their ideas logically in writing and verbally and to apply their ideas

2. Courses or curricula that should be completed prior to admission

It is desirable to complete basic studies necessary for admission to a master’s course in accordance with the curricula established by universities and postgraduate courses of technical colleges. Depending on the desired course, it is essential that students have basic knowledge and basic experiment skills in electrical engineering, electronics engineering, and information engineering; consequently, it is desirable that students study these areas beforehand.

Information and Management Systems Engineering

The study of information and management to lead the way in an ultra-intelligent society

1. Prospective Students

The objective of the field of information and management systems engineering is to nurture advanced IT engineers, researchers, and managers who will be able to play an active role on the world stage and contribute to the sustainable development of society with the advanced expertise and creative and practical skills needed for systems development, data analysis, creation of innovative technology and business models, project management, and management strategy planning and promotion, in order to realize the construction and sustainable development of the ultra-intelligent society.

Our department widely invites the following students in accordance with admissions policy of the Master's Program in Engineering:

  • Students with an interdisciplinary perspective on humanities and sciences and a desire to contribute to the development of humanity and society from information, management and safety mindsets perspectives
  • Students who desire to understand the natural sciences systematically and to apply this knowledge to create new technology
  • Students who desire to understand the basics of social science and apply this knowledge
  • Students with immense curiosity who desire to engage in studying and solving issues actively and independently
  • Students who desire to understand the basics of mathematics, physics, and chemistry in order to gain a scientific understanding of technology and to apply this knowledge
  • Students who desire to actively engage in studying English and Japanese and master high-level communication skills
  • Students with a desire to improve their global communication skills using specialized knowledge

2. Courses and modules required prior to admission

In accordance with the curricula established by universities and postgraduate courses of College of Technology (KOSEN), students are required to have acquired basic academic competence and practical skills in all relevant subjects necessary to undertake a master’s level course. In the information and management systems engineering field, it is essential that students possess basic knowledge and skills in information systems, management engineering, and statistics engineering; consequently, students should review the relevant literature prior to admission.

Materials Science and Bioengineering

The joy of creating and engaging in dialogue with nature. Coexistence with the earth through future materials and understanding of life

1. Prospective Students

The materials science and bioengineering field provides creative education that focuses on thorough study of materials science and biotechnology, the pursuit of innovative research through participation in research projects, and training in presentation skills to convey research outcomes internationally with a strong impact. Our objective thereby is to nurture leading engineers and researchers who have the practical abilities to use information technology in order to take initiative in developing cutting-edge materials that will play a major role in the creation of future industries and the transformation of society, to resolve environmental, medical, nursing care, and agricultural problems, and to contribute to the sustainable development of society.

Our department widely invites the following students in accordance with admissions policy of the Master's Program in Engineering:

  • Students seeking to become leading engineers who can play an active role on the world stage and who possess advanced technological development capacities, practical skills, and safety mindsets in various specialized fields of materials science and biotechnology
  • Students with immense curiosity who are motivated to engage in the development of future materials intended to permit humanity to live happily ever after and the resolution of environmental, medical, nursing care, and agricultural problems
  • Students motivated to gain a systematic understanding of the natural sciences and to make use of information technology in research and development and the reform of production processes
  • Students motivated to gain international communication competence through a good command of English, Japanese, and expert knowledge

2. Courses and modules required prior to admission

In accordance with the curricula established by universities and postgraduate courses of College of Technology (KOSEN), students are required to have acquired basic academic competence and practical skills in all relevant subjects necessary to undertake advanced master’s level courses.
In the materials science and bioengineering field, it is essential that students have basic knowledge and basic experimental skills in physical chemistry, inorganic chemistry, organic chemistry, life sciences, and biochemistry; thus, the relevant courses and modules should be studied prior to admission.

Civil and Environmental Engineering

Creative civil and environmental engineering for the development of sustainable society

1. Prospective Students

The civil and environmental engineering field aims to nurture internationally competent leading engineers who have the expert knowledge to plan, design, build and maintain infrastructures, considering environmental friendliness with the use of information technology, social, cultural, and economic activities of humanity, and who have practical and creative ability with integrated and global visions to contribute to the development of a sustainable society and the mitigation of huge natural disasters.

Our department widely invites the following students in accordance with admissions policy of the Master's Program in Engineering:

  • Synthetic ability: Students who have various viewpoints and consider the happiness and welfare of humanity keeping in mind the influence of technology on the natural environment and the cultural and economic activities of humanity
  • Responsibility: Students who recognize that civil and environmental engineers have a responsibility to contribute to society, considering the influence of technology on society and the environment
  • Professional development: Students who desire to acquire expert knowledge in the major fields of study of civil and environmental engineering, knowledge about information technology such as ICT and AI, and safety mindsets, and to apply them to solve practical problems
  • Problem-solving ability: Students who desire to analyze problems using expert knowledge and skills in civil and environmental engineering and to solve them according to a planned schedule, including multifaceted consideration across humanities and science disciplines, and, if necessary, the organization of a project team
  • Explanation ability: Students who desire to master technical writing skills, presentation skills, and professional and international communication skills
  • Learning ability: Students who desire to continuously engage themselves in study and research in the industry to catch up with the latest and advanced technology
  • Executive ability: Students who desire to obtain the ability to execute works systematically under given conditions and to complete the results

2. Courses or curricula that should be completed prior to admission

It is desirable to complete basic studies necessary for admission to a master’s course, in accordance with the curricula set up by universities or postgraduate courses of College of Technology (KOSEN). In the Civil and Environmental Engineering program, it is essential that students understand the course subjects required for the master’s course, which are related to the humanities, social sciences, natural sciences, languages, and subjects related to civil and environmental engineering.

Nuclear Technology

An interdisciplinary field combining quantum science and engineering with nuclear science and engineering, covering micro to macro scales from science to engineering

1. Prospective Students

The field of nuclear technology aims to cultivate human resources capable of contributing to the sustainable development of society as internationally capable leading engineers and researchers with practical and creative capacities contributing to society, who have mastered knowledge of both nuclear power and system safety or who possess knowledge of next-generation nuclear energy, accelerators, and radiation, acquiring advanced technological capacities effective at the global level and motivated to develop society and local communities and to resolve problems.

Our department widely invites the following students in accordance with admissions policy of the Master's Program in Engineering:

  • Students with a strong interest in research in the fields of quantum science and engineering (particle accelerators, radiation applications, nuclear fusion, advanced materials, etc.) and nuclear engineering (nuclear power generation, fuel cycles, basic materials, nuclear reactor use, etc.) and who desire to contribute to their development
  • Students who have studied the following specialized fields necessary for research activities: physics, electrical engineering, mechanical engineering, chemical engineering, materials science, civil engineering/architecture, information engineering, and bioengineering
  • Students with immense curiosity who desire to actively engage in study and research
  • Students with a desire to gain the ability to use Japanese and foreign languages to express their ideas logically in writing and verbally and to apply this ability to social communication as global engineers and researchers

2. Courses or curricula that should be completed prior to admission

The field of nuclear technology is an interdisciplinary field, and the master's degree program at the University is the starting point for education and research in this field.

Students are expected to develop and apply what they have learned in their respective university and College of Technology (KOSEN) departments.

It is desirable to complete basic studies necessary for admission to a master’s course, in accordance with the curricula established by universities and postgraduate courses of College of Technology (KOSEN).

Students should be familiar with the content of humanities, natural sciences, linguistics and engineering-related subjects necessary to understand the content of subjects in quantum and nuclear complex engineering and, in particular, students should have a thorough knowledge of the subjects of physics, electricity, mechanics, chemistry, materials, civil/architectural, information or biological engineering necessary for research activities.

Systems Safety Engineering

Systems safety engineering that contributes to the sustainable development of a safe and secure society

1.Desired student profile

In the Department field of System Safety Engineering, our aim is to nurture and instill individuals with cutting-edge knowledge of system safety and a high sense of ethics, as well as the academic knowledge required to deal with various safety issues and new technologies, research skills with a focus on logical thinking and creativity, and the practical skills to tackle a variety of safety issues.

Our department widely invites the following students in accordance with admissions policy of the Master's Program in Engineering:

  • Students who are enthusiastic about technological innovation based on the concept of system safety
  • Students with a strong desire to contribute to a globally safe and secure society through understanding and by practicing system safety.
  • Students capable of integrating advanced and practical safety technology and management skills in the fields of safety management and safety certification, who are able to develop safety standards, and safety design, and further avail themselves of information technology with the goal of taking the lead and resolving a variety of safety-centric issues.
  • Students with the appropriate academic or occupational experience necessary for studying in this field.

2.Subjects and courses that students are expected to take before enrolling

 Students are expected to organize and understand safety and management issues prior to enrollment and have a basic understanding of the social context in which safety and management are relevant. They are also encouraged to research relevant literature prior to enrollment. In addition, students are expected to have developed the following abilities prior to entering the program.
・English language proficiency commensurate with post-entry curricula (including the possibility of internships abroad).
・Basic computer skills sufficient for face-to-face and Internet-based teaching (using online conferencing systems, file sharing systems, e-mail, etc.).
The basic academic and applied skills necessary to conduct study and research in this university’s master's program.

お問い合わせ

入試課 入学試験第1係
〒940-2188 新潟県長岡市上富岡町1603-1
電話:0258-47-9271 FAX:0258-47-9070

大学院工学研究科